Opinion: Et Tu, The Intercept? Smear Of Assange Murderously Timed

Via Disobedient Media

Less than 48 hours after a UK judge ruled against Julian Assange’s legal team in their efforts to free him from the Ecuadoran embassy, The Intercept published a disingenuous and sloppy character assassination against the Wikileaks Editor-In-Chief.

The timing of the article’s publication acted to brutally counter growing support for Assange that arose in the wake of a clearly unjust UK ruling. Essentially, the publication of the smear attempted to deflect attention from the revelation of corruption in the ongoing detention of Assange, and to assassinate his character in the process.

The Intercept’s decision to publish the article at such a time unfortunately serves to characterize the outlet as a servant of the same US deep state that The Intercept has gained a reputation for – at least in theory – opposing.

The serious errors contained in The Intercept’s character assassination of the Wikileaks co-founder were quickly dismantled earlier today by independent journalists including Suzie DawsonCaitlin JohnstoneHA Goodman and others. That Micah Lee, who has engaged in continual attacks against Assange on social media, would be allowed to contribute to an article of this kind represents a fundamental conflict of interest in the work, not to mention the factual inaccuracies and assumptions it makes without so much as pausing to take a breath.

The claims made in The Intercept’s hit piece regarding messages sent privately by Wikileaks’ Twitter account were disingenuous on multiple levels, beginning with the  assumption that Assange was the sole author of the texts. The inference is clearly stated in the article, destroying any shred of journalistic integrity that might be expected from a well-respected news outlet.

Assange addressed the intentional inaccuracy of The Intercept’s coverage of the messages via Twitter.


Given the premise that The Intercept’s smear aimed at Assange was integrally flawed, the most important aspect of the publication in the mind of this author is that it came just over 24 hours after a critical ruling was made by a UK magistrate that upheld an arrest warrant against Assange. In light of this context, the importance of the Intercept’s smear piece is what it was meant to distract from.

As Disobedient Media previously reported, UK magistrate Baroness Emma Arbuthnot, ruled against Wikileaks co-founder Julian Assange when she upheld an arrest warrant against him yesterday. Arbuthnot is intimately linked to the interests of the same military industrial complex whose wrongdoings have been so thoroughly exposed by Wikileaks.

In the wake of Arbuthnot’s ruling, independent journalist HA Goodman discussed the situation with human rights activist, comedian, journalist and Wikileaks supporter Randy Credico. During the conversation, Credico detailed Emma Arbuthnot’s connections to deep state interests. She is married to James Arbuthnot, whom The Guardian described as: “The veteran chairman of the defence select committee and a former defence minister.”

Renowned Journalist Craig Murray also noted the magistrate’s connection to UK intelligence agencies, writing:

“Security Intelligence Consultancy” SC Strategy Ltd has only three directors. One is the husband of the judge in yesterday’s Assange ruling. One is the former Head of MI6, Sir John Scarlett, who is synonymous with crooked security operations and personally wrote the notorious dossier of lies on Iraqi WMD, thus causing the subsequent deaths of millions of people. One is Lord Carlile, who was notably close to protected Establishment paedophiles Greville Janner and Cyril Smith. Is the British Establishment not endlessly fascinating?”

The decision by Emma Arbuthnot to uphold the warrant that was created in response to a now-defunct Swedish investigation reveals the fundamental cause for Assange’s ongoing arbitrary confinement. Namely, the US and UK military interests and corrupt power structures that have consistently been exposed by Wikileaks’ publications.

Such entities have been chronically embarrassed by Wikileaks’ publication over the years, stretching from the Iraq War Logs to US State Department Cables to the DNC emails and CIA malware in Vault 7, which earned Assange the ire of CIA Director Mike Pompeo.

It appears particularly calculated and outright malicious that The Intercept would publish a tabloid-esque hit piece aimed at Assange one the day after Arbuthnot’s decision. The timing of The Intercept’s publication revealed the outlet to be little more than a mouthpiece for the United States intelligence community, in the same class as the Washington Post and other legacy press outlets.

Before the first in the series of rulings was announced, Disobedient Media reported that documents provided by outstanding Italian journalist Stefania Maurizi showed the UK had pressured Sweden to continue its investigation into Assange after Sweden indicated it would drop the matter. Additionally, the Maurizi’s witness statement in the case indicated that Assange had likely given up the possibility of freedom for the sake of aiding whistleblower Edward Snowden in 2013. Arbuthnot’s dismissal of Assange’s lack of access to health care was particularly chilling:


As this author noted, the comment indicating that Assange’s health “could be much worse” was particularly disturbing in the context of an unknown white powdery substance sent to Assange last week, along with a death threat.

In addition to her sadistic comments in regards to Assange’s health and the legitimacy of the health conditions suffered as a result of his ongoing arbitrary confinement, Arbuthnot belittled the findings of the United Nations Human Rights Committee Working Group on Arbitrary Detention. Stefania Maurizi noted the findings of the group:

In response to the UN WGAD’s findings, Arbuthnot wrote in her ruling that she gave “little weight to the views of the Working Group.” That Arbuthnot’s decision was overtly unjust is plainly visible to any casual observer. As Assange and his supporters have often noted, the Wikileaks co-founder has already served three times the maximum penalty for skipping bail.

Critically, the decision combined with the personal connections of the magistrate involved revealed in broad daylight once and for all that the real impetus for Assange’s ongoing detention stems from military powers that have no interest in justice whatsoever, not from a Swedish investigation of sexual abuse. The obvious injustice of the ruling spurred an upswell of support for the Wikileaks Editor-Inc-Chief, which makes the timing of the Intercept’s article particularly malicious.

The outlet’s shameful attempt to kill support for Assange at such a critical moment goes beyond sloppy journalism and enters the territory of acting on behalf of the American deep state.