New York Times Quietly Scrubs Paid Chinese Propaganda From Website

The New York Times has terminated its relationship with Chinese Communist Party (CCP) mouthpiece China Daily - and has quietly deleted hundreds of CCP propaganda 'advertorials' from its website, according to the Washington Free Beacon.

The move comes as US institutions have fallen under the microscope for cozy relationships with the China over their oppression of Uighur Muslims among other human rights abuses.

The Times‘s decision to end its partnership with China Daily is part of a society-wide reckoning about the cozy relationships between the Chinese government and American institutions, from the NBA to Harvard University. While the paper is responsible for some of the most gut-wrenching stories about Chinese government oppression, it has also run more than 200 propaganda articles in the last decade, some of which sugar-coated China's human rights abuses. One 2019 video ad, for example, promoted Xinjiang tourism by depicting the oppressed Uyghur people as content under Chinese rule. -Washington Free Beacon

China Daily has been purchasing 'advertorials' in mainstream US media outlets for over a decade - disseminating Chinese propaganda through misleading advertisements disguised as genuine articles. According to the report, the Times, the Washington Post and the Wall Street Journal have taken in millions of dollars from the Chinese government for said ads. 

Giving the Times the benefit of the doubt for their copious reports exposing CCP abuses, Rep. Jim Banks (R-IN) - a member of the China Task Force who has made strides in reducing Chinese propaganda - applauded the move by the Times, saying in a statement:

"The New York Times has done excellent, detailed reporting on the ongoing Communist Party atrocities in Xinjiang and around the world. That reporting has finally had an effect—at the New York Times—and it no longer supports covering up the CCP’s barbarity. I hope the other outlets follow suit and start putting American values over Communist bribes."

After the Free Beacon found that China Daily failed to follow federal disclosure requirements about its relationship with U.S. media outlets, Banks and 34 other Congressional Republicans demanded a Justice Department probe into the outlet. Following the demand, China Daily submitted a revised disclosure of its U.S. activities since 2016, revealing previously undisclosed details about its ties with U.S. media organs.

The new disclosure revealed that the Post and the Journal each received more than $100,000 per month to run print versions of Chinese propaganda articles. The Times received $50,000 in 2018 to place the propaganda on its website, presumably a small fraction of the revenue it made selling print space to China Daily. The new disclosures also showed that China Daily paid hundreds of thousands of dollars to the Los Angeles Times, the Chicago Tribune, the Houston Chronicle, and other large regional newspapers to print copies of the China Daily for local distribution. -Washington Free Beacon

According to the Post, the paper hasn't published anything this year from China Daily, though a spokesman did not confirm whether the paper had terminated the relationship.